'Genhusning' - Gitte Juul og Emmy Laura Perez Fjalland, 2024
Kurateret af Sofie Højgaard
Friktion er en serie bestående af fem online udstillinger med fokus på at udforske nye perspektiver på arkitektens handlingsrum. ‘Friktion’ tager afsæt i samtidens overlappende kriser (klima-, miljø- og energikrise samt materiale- og fødevareknaphed) og undersøger arkitekturens heraf forandrede felt og betingelser.
Friktion opstår mellem entiteter i bevægelse, og danner fx bjergkæder, lynild, bestøvning og stier i skoven. I samme analogi afføder ‘friktion’ pollinering, næring og udvikling af økosystemer. Friktion, bruges her som metode for nybrud og positiv udvikling.
I seriens fjerde udstilling undersøges arkitekturen som en social og relationsbåret praksis. Afstanden er stor mellem de som bygger og de som bor i samtidens byggeri. Denne afstand manifesterer sig som en voldsom omdannelse i udviklingsprojekter såsom på Stejlepladsen i Københavns Sydhavn, Gellerupparken i Aarhus samt Gadehavegaard og Taastrupgaard i Taastrup og flere andre. Disse omdannelser er vold-somme fordi de omfatter en destruktiv opgravning og nedrivning af eksisterende (bo)steder, en opsplitning af disse steders medlemmer og deres indbyrdes fællesskaber og samliv.
I en tid hvor klimaforandringerne vil bringe genhusning i et helt andet omfang, og vi samtidigt må bygge mindre og genbruge alt det vi kan, er det presserende at udvikle nye praksisformer, der kan gen-etablere og opbygge bæredygtige fællesskaber, med andre ord, en arkitektur, der først og fremmest fordrer relationer og rummer det sammenbragte.
Gitte Juul og Emmy Laura Perez Fjallands fælles værk ‘Genhusning’ giver gennem tekst, fotos, collager og tegninger et forpustet og nærværende blik ind i et gæstfrit fællesskab, hvis fysiske rammer udgøres af en have. Vi introduceres til træer, planter, grøntsager og andre medlemmer af haven. Vi ser at arkitektens kontor er flyttet ud, hvor fællesskabets grundsten lægges og i dette tilfælde i al hast må flyttes og genhuses. Vi ser et arkitektens handlingsrum forankret i relationer og vi ser at arkitekten og kulturgeografen, på lige fod med de som skal bo, sætter sig på spil og stiller sig til rådighed i en relationel praksis.
Stort tak til Statens Kunstfond for at støtte projektet.